Sökmotoroptimering – Vad är det?

Home / Sökmotoroptimering – Vad är det?

Sökmotoroptimering – Vad är det?

Har du någonsin funderat på varför vissa sidor hamnar högst upp bland resultaten när du söker efter något på till exempel Google? Den ordning resultaten kommer i är är ingen slump, utan handlar om det som idag kallas för sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering, ofta förkortat SEO från engelskans Search Engine Optimization, är ett begrepp för flera olika tekniker med syftet att få en webbsida till att bli rankad högt upp bland resultaten på olika sökmotorer. Det rör sig till exempel om rätt placering av noga utvalda enskilda nyckelord samt hela fraser. En sökmotoroptimerare hjälper till så att andra personer kan hitta din sida och är därför mycket viktig i ett hemsidebyggande.

Sökmotoroptimering är nyckeln till att få trafik

Sökmotoroptimering som arbete

Som du säkert känner till finns det flera yrkeskategorier som tillsammans arbetar på en webbyrå som gör att din hemsida blir attraktiv för besökare. Ett av dessa yrken är sökmotoroptimerare. Syftet med sökmotoroptimering är alltså att få din hemsida att hamna högt upp i alla sökmotorernas resultat, men man vill särskilt ha en bra placering på Google. Genom att optimera både enskilda ord och hela fraser, hittar folk din sida enklare. Du kan arbeta både som anställd på en webbyrå eller som egen företagare.
Du kanske undrar om sökmotoroptimering verkligen är viktigt, om det inte räcker med att du har en hemsida? Frågan besvaras enklast med en motfråga, hur ska folk kunna hitta din sida om du inte talar om att den finns? Bland de personer som klickar in sig på din sida, kommer minst 50 %, ibland upp till mellan 70-90 %, av besökarna via Google. Ändå väljer många att lägga sina pengar på att marknadsföra på andra sätt, exempelvis genom annonsering och kampanjer. Det är dags att nyttan med SEO blir känd.

Sökmotoroptimering och dess metoder

Det finns flera olika tekniker och metoder som är samlade inom begreppet sökmotoroptimering. Ju fler av dem som används när en sida optimeras för att bli hittad av sökmotorer, desto större framgång kommer du förmodligen att ha med att få din webbsida rangordnad högt bland sökmotorerna. Metoderna kan delas upp i tre övergripande kategorier, on-page, on-site och off-page. Varje kategori innehåller i sig flera olika tekniker som kan användas för att optimera din text eller webbsida på ett SEO-vänligt vis.
Tekniker inom on-site handlar om att se över alla sidor som en webbplats innehåller och försöka att ordna dess struktur. On-page handlar om sökmotoroptimering för en enskild sida, exempelvis ens startsida. Off-page däremot, handlar om att få andra sidor att uppmärksamma webbplatsen i fråga. Det kan till exempel röra sig om att försöka få länkar från andra webbplatser. Något som är närbesläktat med SEO är konverteringsoptimering. Genom konvertering skapas en sida som får besökaren att göra det du vill. SEO och konvertering måste samverka för en framgångsrik sida.

Lägg pengarna på rätt saker

Sökmotoroptimering innebär alltså en mängd tekniker som alla ska bidra till att just din sida ska hamna högt upp i Googles sökresultat. ”Syns du inte så finns du inte” är ett gammalt talesätt som verkligen passar in i detta sammanhang. SEO bör ingå i processen med att bygga en hemsida, det är lika viktigt som innehållet. Istället för att lägga dina marknadsföringspengar på annonser bör du först och främst anlita en bra SEO-konsult. Det kommer att löna sig. Hos många webbyråer som bygger hemsidor ingår denna tjänst automatiskt.